į pradžią turinys susisiekite  
Metodinė veikla
ŠVIESOS STALAS - VAIKŲ UGDYMO PRIEMONĖ

Šviesos staliukai buvo sukurti stebint, jog vaikus, kaip ir visus mus suaugusius, traukia šilta, šviesi aplinka, kur galima pamiršti viską aplinkui ir pasinerti į atradimų ir stebuklų pasaulį. Šviesos stalas ugdo vaikų kūrybiškumą. Kūrybiškumo ugdymas nėra lengvas ar baigtinis procesas. Nėra tokios formulės, kuri leistų išugdyti kūrybišką asmenybę. Yra manoma, kad žmogus iš prigimties mąsto kūrybiškai, todėl vaikai gali plėtoti kūrybines galias, jei patys aktyviai veikia ir tyrinėja išgyvendami sėkmes ir nesėkmes, ieškos būdų, kaip rasti teigiamą atsakymą. Taip skatinamas ne tik supančio pasaulio pažinimo, bet ir savęs pažinimo poreikis. Dažnai kalbame apie tai, kaip mokyti vaikus kūrybiškumo. Iš tiesų vaikai iš prigimties yra nepaprastai kūrybingi. Be to, kai vaikas pradeda kurti, jis nesvarsto, „kas iš to išeis“. Pasinerdamas į kūrybos procesą vaikas nesuka galvos dėl baigtinio produkto. Jam įdomus pats procesas. Ir tai jis daro visiškai natūraliai. Pavyzdžiui, keturmetis gali kelias valandas ,,tobulinti“ savo piešinį ir …nesukti galvos dėl ,,galutinio rezultato“. Šviesos stalas, tai viena iš vaikų ugdymo priemonių.

Vaikai su dideliu susidomėjimu konstruoja, piešia, vaidina ir t.t.. Šviesos stalas tai ne tik stalas su apšvietimu, tai puiki priemonė vaikams žaisti kartu, bendrauti, tobulėti, dėlioti deliones, įvairius karpinius, žaisti su akmenukais, spalvotais stikliukais, vaidinti, kurti pasakas ir t.t..  Prie šviesos stalo vaikai gali žaisti grupelėmis ir taip tobulėti kartu.

Ant šviesos stalo vaikai gali kurti, rašyti, piešti. Jeigu jie ką nors konstruoja, piešia, rašo ant popieriaus ir padaro klaidą, vaikai išgyvena emocinį negerumą – jiems reikia kažką nubraukti. O kai yra šviesos stalas, darbas vyksta horizontalioje erdvėje, vaikui visada yra galimybė pasitaisyti, neišgyvenant, kad kažkur suklydo. Šis metodas skatina vaikų savarankiškumą.

           Ant plokštės paviršiaus mažieji gali komponuoti įvairiaspalvius rudeninių medžių lapus ir jų karpinių mozaikas. Vieną ant kitos dėliodami skirtingas permatomas figūras, mažieji susipažįsta su spalvų deriniais ir atspalvių pokyčiais. Vaikas gali sudėlioti vardą, miestą ar gatvę, žaisti su skaičiais, lyginti formas, dydžius, spalvas ar tiesiog laisvai kurti savo pasaulį. Stalo šviesa kuria įpatingą įspūdį, paryškina vaizdą, kūrinio detales galima stumdyti, laisvai taisyti savo kompoziciją.

Vyresnieji ir suaugusieji stalą gali naudoti rentgeno nuotraukų peržiūrai. Taigi, tai priemonė, leidžianti vaikams pademonstruoti jų vidinį pasaulį, atsiverti ir taip leisti suaugusiems juos geriau pažinti ir suprasti. Dėl šių savybių ji tinka psichologiniams ir terapiniams tikslams bei užsiėmimams. Šviesos staliukas darželio grupėje ar specialisto kabinete - tai nepakeičiama, darbą palengvinanti priemonė.

Vienu metu prie šio stalo gali dirbti grupelė vaikų, jų amžius – nuo vienerių metų. Pastebėjau, kad sklindanti šviesa ramina vaikus. Šviesos stalai įdomūs ir suaugusiesiems. Grupės tėveliai džiaugiasi šia priemone, kiekvieną kartą atėję pasiimti vaiko iš darželio, pamato vis kitokį darbelį, vaikai pasakoja, ką sukūrė, ką veiks kitą kartą.

Kadangi ikimokyklinėse įstaigose ugdomas vaikų kūrybiškumas, o norint vaikui suteikti daugiau laisvės, reikia ieškoti kuo įdomesnių priemonių. Šiuolaikinių vaikų nelabai kuo nustebinsi, jie visko matę. O šviesos stalų jie nematę, tai ne kompiuteris, bet pakankamai patrauklus. Tai suteikia motyvacijos ateiti į darželį: namuose susikurti svajonę, o atėjus į darželį ją įgyvendinti ant šviesos stalo.

Šviesos stalai vaiką ugdo visapusiškai, jų dėka lavinamos visos vaiko kompetencijos.

Meninė kompetencija

  • Turtėja vaiko vaizduotė, kūryba, gebėjimas spontaniškai ir samoningai reikšti savo

    mintis.

  • Geba derinti medžiagas ir spalvas, naudoja įvairias menines raiškos priemones.

  • Suvokia dailės kūrinius, savo ir kitų kūrybą.

  • Geba išgyventi kūrybos džiaugsmą, atsipalaiduoti ir nusiraminti.

  • Jautriai suvokia grožį ir siekia jį kurti.

  • Ugdoma spontaniška vaikų kūryba, vaidyba, improvizacija.

    Pažinimo kompetencija

  • Vaikas domisi viskuo, kas yra aplink, mokosi sutelkti dėmesį, suvokti, samprotauti.
  • Pratinamas vaikas spręsti problemas, kritiškai mąstyti.
  • Vaikas mokosi taikyti įvairius pasaulio pažinimo būdus – stebi, klausinėja, modeliuoja,

eksperimentuoja, tyrinėja, skaičiuoja.

  • Skatinamas grupuoti, atlikti loginius veiksmus ir spręsti problemas.

Komunikavimo kompetencija

  • Vaikas skatinamas bendrauti su draugais ir suaugusiais, būti greta jų.
  • Išmoksta stebėti vaizdų, ženklų, raidžių, garsų skirtumus.
  • Dėliojant įvairius žodelius, mokosi suvokti rašymo ir skaitymo kryptį.
  • Vaikai tampa smalsūs: pasakoja, klausinėja, fantazuoja, kuria, analizuoja.

Sveikatos saugojimo kompetencija

  • Pratinasi įveikti įtampą, atsipalaiduoti ir partneriškai bendrauti.
  • Lavėja sekimo akimis judesiai, pirštų ir riešo judesiai bei akies ir rankos koordinacija.
  • Suvokia daiktų padėtį vienas kito atžvilgiu, gali ją keisti – įdėti, išimti, perkelti.
  • Skatinamas vaikas laikytis susitarimų, taisyklių, tvarkos.

Socialinė kompetencija

  • Mokosi būti kartu su kitais, bendrauti, bendradarbiauti, draugauti, spręsti iškilusias

    problemas.

  • Ugdomas gebėjimas padėti sau bei kitiems.
  • Pratinasi išvengti nesekmes arba ramiai ją priimti, ieško sprendimo būdų.

Taigi, galima teigti, jog šviesos stalas:

  • Išlaisvina vaiko kūrybiškumą, įkvepia ir džiugina, atpalaiduoja irnuramina, skatina

    kurti drauge.

  • Sušildo vaiko sielą, jausmus, žadina teigiamas emocijas, lavinama vaizduotė.

  • Vaikai daugiau bendrauja su kitais vaikais, liesdami tas pačias priemones.

  • Daiktai ant šviesos stalo tarsi atgyja.

  • Skatina vaiko aktyvumą, savarankiškumą.

  • Tenkina norą žaisti, bendrauti, bendradarbiauti.

  • Veiksmas vyksta mobilus, pvz. vienas vaikas „tiesia kelią“, kitas „ augina sodą“,

    „stato namą“ ir t.t.

  • Vaikas centre – jam leidžiama save išreikšti.

  • Iš netvarkos gimsta tvarka, vaikai sudėlioja detales pagal sumanymą.

  • Simboliais ir vaizdais vaikas išreiškia patirtį, žinias, individualumą, intelektą.

  • Lavina ir efektyviai vysto vaiko intelektą, smulkiąją motoriką.

     

                                     

  • Parengė auklėtoja metodininkė Jūratė Juršienė

  •  

     

    Literatūra:
  • www.upc.smm.lt,

  • www.bernardinai.lt.

  • Bendroji priešmokyklinio ugdymo ir ugdymo(si) programa.